Etosha

1 augustus 2014 - Ombika, Namibië

Vanaf swakopmund gingen we richting de brandberg. Onderweg stopte we bij een zeehondenkolonie. Je kon ze al 3km van te voren ruiken. Het zijn net varkens.... Zo ruiken zPpe ook. Je bent er snel aan gewend (vond ik dan,,,, amderen waren het niet met me eens), al trok het wel enorm in je kleren. Maar heel leuk om te zien... Verder ponderweg stopte we nog bij de himba's, een bevolkingsgroep die klei (eigenlijk een steen die ze verpulveren en aanleggen met dierenvet) op huid en haar smeren. Dichter bij de berg reden we door een eindeloos niets. Er was gras, bosjes en hier en daar een boom, zover als je kon kijken (en aan een kant naruurlijk.de berg). Bij de kamping aangekomen zouden we eigenlijk naar de white lady gaan wandelen. Maar we waren te laat bij de voet van de berg. Dus hadden we een luie middag. S avonds kwamen locals voor ons dansen en zingen.

Op de dagbeschrijving stond dat de camping beperkte sanitaire voorzieningen had. Het was eigenlijk wel heel leuk. Je liep een hekje door, twee bochten naar links or rechts en dan was daar de wc of douche. Er waren dus alleen muren. Geen dak. Dus als je ging douchen of naar de wc ging kon je naar de sterren kijken.

De volgende ochtend ging de wekker al heel vroeg, zodat we uiteindelijk toch naar de white lady konden wandelen. Het was een hele lichte wandeling, slechts 2,5km (heen) en vrij vlak. De berg zelf bestaat uit prachtige rode lava stenen. De white lady was heel mooi. Er waren allemaal getekende dieren, voornamelijk springbok, en jagende mannen en vrouwen. In het midden bevonden zich twee figuren, een man met boog en een medicijnman. Al waren we wel snel uitgekeken. Na een snelle wandeling terug vonden we de truck onder aan de berg. Onze reis naar Etosha ging beginnen! Onderweg zagen we nog wilde zwijnen met jongen.

Toen we door de poort van Etosha waren moesten we nog 20km naar de camping. Een rit die lang zou duren want je kon al veel dieren tegenkomen. Na een paar kilometers zagen we autos stil staan, stond er een kudde olifanten met kleintjes (mannen leven alleen). Er waren ook wat zebras en springbok. Onderweg kwamen we nog vele grote kuddes zebras tegen. Op een boom vonden we een vogel met prachtige kleuren, die blijkbaar het nationaal symbool van botswana. Nog weer verder zagen we giraffen en gnoe. Een goed begin dus. Terwijl de gids ons inchecked op de kamping gingen.wij alvast naar de water poel. Super gaaf want daar komen alle.dieren.drinken. Dus toen zagen we nog twee olifanten maar dan.dichterbij, meer gnoes, springbokken en giraffen. Deze laatste zijn heel grappig, aangezien ze heel lang treuzelen voordat ze gaan drinken. Uiteindelijk.hebben we dat wel gezien, want soms gaan ze weg zonder te drinken. Toen.onze gids terug kwam en ons onze kampeerplek.vertelde, dicht bij de poel, gingen we onze tenten opzetten en douchen. Ik was net uit de douche toen er werd geroepen dat er een neushoorn bij de poel was. Dus iedereen, incl gids, er heen rennen. Een black rhino met baby! Echt geweldig. Na het eten, toen het donker was hebben we ons weer met drank, eten en mijn nieuwe dekentje op een bankje bij het water geinstalleerd wachtend op de dieren. De olifant was er nog en hing zijn slurf op zijn slachtand te drogen. Heel leuk gezicht. al snel hoorde we een leeuw, die hun komst aankondigden, en hyenas. Na het zien van nog een witte en zwarte neushoorn en wat jakhalsen kwam er eindelijk een mannetjes leeuw. Een oude blijkbaar aangezien hij alleen.was. Die leeuw was er nog maar een paar minuten en toen ging ie brullen. Daarna volgde een antwoord. Zo'n roep schijn je op 6km afstand te kunnen horen blijkbaar. De leeuw verdween direct, blijkbaar was ie in het gebied van een andere leeuw (allemaal.info van Bryce... Super chill als iemand met kennis mee gaat om dieren te spotten). Nog twee olifanten en twee neushoorns later zaten we er 3 uur en hielden de meesten het voor gezien.

De volgende ochtend gingen we voor het eerst op safari. We zagen grote kuddes springbok en zebras. Er was ook een kudde van 12 giraffen. Verder waren er nog jakhalzen, kudu's en impalas (sorry voor de saaie opsomming maar dan weet ik wat ik op de foto heb).

Aangezien de dieren zich koest houden op het heetst van de dag kregen wij ook een siesta. Bikinitop aan en lekker de zon in. Uiteindelijk heb ik het merendeel van de tijd bovenop de truck.gelegen. We vertrokken eerder dan gepland op onze tweede safari omdat er smorgens leeuwen waren gespot en we hoopte die te kunnen vinden. Jammer genoeg hebben we alleen een groep olifanten gezien. We maakte maar een klein ritje vanwege de warmte en omdat we nders niet bij de kamping zouden zijn voordat de poort zou sluiten.

De volgende ochtend gingen we optijd weer op pad. Bij de eerste waterpoel zagen we twee mannetjes leeuwen. We hadden dus behoorlijk geluk! Na een hele grote kudde zebras (en daar achter een kudde gnoes, die meestal samen rond trekken) zagen we een hoop autos staan. Vlak langs de weg zat een luipaard! Om dat te zien moet je heel veel geluk hbben! We hebben er een hele tijd gestaan aangezien de luipaard een springbok leek te gaan aanvallen. Ondanks dat de regels van het park duidelijk stellen dat je niet uit je auto mag hangen, lieten velen hun kinderen via het raam het dak op klimmen. We hebben fotos van hen genomen om hen aan te geven bij het park. Je word er dan het park uitgezet. De jacht van de luipaard was bijzonder om te zien. Hij sloop eerst een sstukje verder om in het zand te gaan rollen. Door je op deze manier met zand te bedekken word de geur minder. Vervolgens liep hij zo dat hij beschud uit de wind lag. En dan afwachten. Na een uurtje was er echter niets gebeurd dus vertrokken we. Bij de volgende waterpoel (5minuten nadat we weggereden waren.bij de luipaard) zagen we een visarend. Later zagen we nog olifanten en een neushoorn heel sicht bij de truck. Verder nog drinkende giraffen en dikdiks. Op een gegeven moment was het zo laat dat Innocent tegen Bryce zei dat ie alleen.nog stoppen voor een olifant die aan het bevallen.was. We dreigde namelijk te laat op de camping terug te komen.

Het park Etosha heeft trouwens de grootte van half nederland. Echt onverstelbaar hoe grote afstand je op eendag aflegd en wat je allemaal ziet. De Etosha pan, een grote zoutvlakt wat ooit een binnenzee was, is geloof ik 4500m2.

We hebben als groep van Innocent complimenten gehad. Tot nu toe, als er een tijd voor vertrek werd genoemd waren we optijd klaar. Maar we zijn nu.ook wat dagen.een.kwartier voor.de genoemde tijd vertrokken. Normaal gesprokeb als hij zo'n toer doet zijn mensen eerder een kwartier te laat dan te vroeg.

1. Ineke:
    1 augustus 2014
    Je ziet haast teveel om op te noemen. Geniet ervan.
  2. Marjo:
    5 augustus 2014
    Wat gaaf dat je zo veel dieren ziet! Een luipaard is inderdaad heel bijzonder, die zijn moeilijk te spotten. We zijn erg benieuwd naar alle foto's!
  3. Annette Spithoven:
    8 augustus 2014
    Ja! En ook nog dat we er op ons gemak foto's van konden maken! dat komt echt helemaal zelden voor (vaak zitten ze te verstopt,,)