Chobe en Vic Falls

8 augustus 2014 - Victoria Falls, Zimbabwe

Chobe is een nationaal park zonder hek er om heen. Dat merkte we 's avonds al meteen. Ik liep met Evelien vanuit de bar terug naar de kampeerplek. We wilde allebei wat uit de truck halen, bij het binnengaan horen we gekraak. Dus ik zeg voor de grap, luister olifanten! Voordat we de truck weer uit kwamen kwam Innocent met zijn hoofd zijn tent uit (die stond naast de truck), en inderdaad er waren olifanten bij het hek van onze kamping. We gingen met zijn drieen kijken en ze stonde echt op 2 meter afstand. Op een gegeven moment kwam er een echt heel dicht bij en Innocent bekeek met behulp van wat zand welke kant de wind op stond. De olifanten hadden ons geroken (de wind stond hun kant op), dus wilde hij dat we gingen. Het zou anders te gevaarlijk worden.

De volgende ochtend gingen we al om 5:45 op safari. In Chobe heb je kans de buffel te zien, een van de big five, die niet in Etosha aanwezig is (Chobe heeft daarentegen geen neushoorns). We waren nog maar net op weg toen we een luipaard zagen. In eerste instantie zag ik hem niet, maar wel wat kleiners waarvan we met zijn allen dachten dat het geen luipaard waso mdat het te acteif rondsprong (en dat kost teveel energie, dus meestal doen luipaarden dat neit). Later hoorde we echter dat het een liupaard met kleintje was. Dus ik heb ze allebei gezien :D! Verder zagen we nog veel apen, olifanten en giraffen. Op het aller laatste zagen we ook een king cobra. Dat schijnt  best bijzonder te zijn, want daar zijn er niet zoveel van.

Tegen de eind van de middag gingen we op cruise. Dit was echt te bizar voor woorden. Zoveel olifanten dat we zagen! En krokodillen (2 tot 3 meter groot). De nijlpaarden zagen we nu van heel dichtbij (wat weer voor enige paniek zorgde bij dezen en genen). Tijdens deze cruise hadden we ook wat beter zicht op de buffels. Dus nu kan ik echt zeggen dat ik de hele big five heb gezien. Er zijn geloof ik genoeg mensen die naar huis gaan zonder een luipaard te zien, dus dat is wel bijzonder.

De volgende dag gingen we richting de watervallen. We gingen vroeg naar de grens en moesten al in de rij staan om zimbabwe binnen te komen. Na het inleveren van onze paspoorten hebben we anderhalf uur gewacht voordat we ze terug kregen. Het duurde echt eindeloos. Bij de Vic Falls aangekomen ging een groep voor ons dansen en zingen en kregen we bij White Horizon een filmpje te zien over alle activiteiten die je rondom de watervallen kon doen. Ik heb me met 8 andere ingeschreven voor white water rafting. Andere gingen de Gorge Swing doen, dat is een soort bungejump maar inplaats van dat je alleen naar beneden gaat, ga je naar beneden en daarna slinger je als een schommel heen en weer. Echt super eng,0 niets voor mij!

's Middags heb ik de craft market afgewandeld voor soeveniertjes. Ik ben een man en een afrikaanse vriend rijker. Ze zijn echt zo opdringerig! Constant vragen hoe je heet, waar je vandaan komt, of je een vriend hebt. En als je bij een "winkeltje" wat koop dan komen alle mannetjes van die andere winkeltjes naar je toe om je iets van hen te verkopen. Maar op zicht zijn de spulletjes die ze verkopen wel heel leuk. Ze staan ook overal op straat de oude currency te verkopen. Die is zo aan inflatie onderhevig geweest dat ze in miljoenen en biljoenen gaan.Maar de overheid vind het niet chill dat dit word verkocht, dus staat er ook politieagenten met zulke biljeten op straat. En als je word betrapt op het kopen ervan,,, dan kun je brommen. Dus beter zoveel mogelijk ontlopen die mensen!

De volgende dag ging ik met een paar mensen heel vroeg naar de watervallen. Wat een rust! Dat was later op de dag wel anders! En wat een geweld ook,,, het denderd echt canon hard naar beneden. Soms kun je de watervallen niet zien door de eeuwige mist/opspattend water die er bij hangt. Door deze 'mist' word je ook behoorlijk nat. Wat wel een mooi effect heeft op de natuur. Want rondom de watervallen bevind zicht een prachtig groen bos. We hebben echt uren rond gelopen om prachtige foto's te maken.

Dus tot zo ver mijn vakantie. Morgen is de laatste dag. Dan ga ik raften en lekker bij het prachtige zwembad luieren. We hebben namelijk een upgrade gehad. We zitten nu in een vet luxe hotel. Het is wel beter dat we daar mee eindigen ipv ermee beginnen, want dan vallen de andere hotels wel een beetje tegen.

Tot over twee dagen!

1. Marjo:
    8 augustus 2014
    Was wel een zware vakantie, hè, zo helemaal niet leuk, toch ;)?
    Fijn dat je zo genoten hebt en een high five for the big five! Nog even relaxen en dan een goede vlucht naar huis. Tot maandag!

Groetjes,
    Marjo